افسوس بر گذشته ...

مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی (معروف به نخودکی) از کودکی به عبادت و ریاضت اشتغال داشته و زحمات فراوان و طاقت فرسایی را برای رسیدن به اهداف بلند روحی متحمّل شده بوده اند که فوق العاده مهم و پرزحمت بوده است.

آن بزرگوار هر چه از اذکار و اوراد و ختومات  و همچنین نمازها و آیات قرآن را که در مدّت عمر خود از کودکی انجام داده بودند(در قالب کتابی) یادداشت کرده و به خاطر متضمّن بودن آن نوشته بر اسرار و نکات مهم و...به یکی از دوستان خویش سپرده بودند.
آنچه ایشان در آخر کتاب خود نوشته بودند این نکته بود که ای کاش این اذکار و ختومات و این اوراد و زحمات را در راه نزدیک شدن و تقرّب به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف انجام می دادم.
ببینید یک شخصیت مهم که نام ایشان زبانزد خاص و عام بوده و هست چگونه در آخر عمر پس از آن همه تلاش و کوشش خستگی ناپذیر و بی نظیر آرزو می کند که : "ای کاش هدف خود را از آن همه زحمت و آن همه رنج و مشقّت تقرّب به حضرت بقیة الله (علیه السلام) قرار داده بودم..."

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پ.ن : اگر شیخ حسن علی اصفهانی که به همه درجات ریاضتی رسیده بودند این آرزو را در آخر عمر میکنند ، پس ما که هنوز نفس میکشیم به برکت وجود آن نازنین پدر ، بیاییم خود را وقف آن پدر مهربان و غریب کنیم .

منبع: صحیفه ی مهدیّه، ص62-61