اسم زیبای امام زمان - بقیة الله...

امام زمان سلام الله علیه، (سبیل الله) و صراط مستقیم خداوند

در یکی از زیارت‌های حضرت ولی عصر سلام الله علیه خطاب به ایشان می‌گوئیم:

" سلام بر تو ای راه خداوند که هر کس راه غیر از تو را برود هلاک و نابود می‌گردد."

آری در زیارت شریفه، امام زمان سلام الله را سبیل‌الله خطاب می‌کنیم و از دیگر سو، قرآن کریم مکرراً مؤمنین را به «جهاد فی سبیل الله» با جان و مال دعوت می‌کند. بذل جان در راه آن حضرت ان شاء الله با ظهور آن بزرگوار و شهادت در رکاب ایشان برای دوست‌داران و آرزومندان محقق می‌گردد که در دعای عهد نیز آمده است:«...وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ». اما هم اینک و در زمان غیبت، بذل مال امکان‌پذیر و ضروری است.

متأسفانه فرهنگ خرج کردن و هزینه نمودن برای حضرت بقیة‌الله ارواحنا فداه در میان شیعیان به خوبی تبیین و یا عملی نشده است. بی‌تردید همان‌گونه که با شوق و ذوق تمام، در ایام عاشورا و فاطمیه هزینه‌های سنگین می‌کنیم باید برای امام زمان سلام الله علیه نیز هزینه کنیم. به وی‍‍ژه برای آشنا نمودن مردم با ابعاد مختلف زندگی و شخصیت آن بزرگوار و پاشیدن بذر محبت آن حضرت در جامعه باید تلاش مضاعف نمود.
صدقه‌ی هر روزه هر چند با مبلغ ناچیز برای سلامتی وجود شریفش، تشکیل مجالس دعا، توسل و اطعام مؤمنین با نام آن بزرگوار، قربانی نمودن به نیت سلامتی آقا و رفع موانع فرج ایشان و دادن گوشت قربانی به عاشقان حضرت و فقرای شیعه به منظور تقویت معرفت، محبّت و مودّت آن‌ها به ساحت مقدّس حضرت ولیّ عصر سلام الله علیه از مصادیق جهاد مالی در راه امام زمانمان محسوب می‌گردد.

در قرآن کریم آمده است که وقتی ابلیس به واسطه‌ی تکبّر و سرپیچی از فرمان حق تعالی از درگاه الهی رانده شد اینچنین از خداوند مهلت خواست:

«...من نیز بندگانت را از صراط مستقیم که شرع و آئین توست گمراه گردانم. آنگاه از پیش روی و از پشت سر و از طرف راست و چپ آنان در می‌آیم تابیش‌تر آنان شکر نعمتت به جای نیاورند.»

از آنجا که قرآن و عترت در کنار یکدیگرند و پیوندشان ناگسستنی است، به این فراز از خطبه‌ی غدیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و صلم نیز توجه کنید:

«....ای مردم! من صراط مستقیم خداوند هستم که شما را به پیروی آن امر نموده و پس از من این  علی (علیه السلام) صراط مستقیم خداست و سپس فرزندانم، از نسل او که امامان هدایتند، به حق هدایت می‌کنند و به یاری حق به عدالت رفتار می‌کنند. (آنگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله و صلم سوره‌ی حمد را قرائت فرمودند و ادامه دادند) این سوره درباره‌ی من نازل شده است و به خدا قسم درباره‌ی امامان نازل شده است. ایشان دوستان خدایند که ترسی بر آنان نیست و محزون نمی‌شوند. بدانید که حزب خداوند غالب است. بدانید که دشمنان ایشان سفهاءِ گمراه و برادران شیطانند که اباطیل را از روی غرور به یکدیگر می‌رسانند...».

آری شیطان سوگند خورده است که بر سر صراط مستقیم نشسته و همگان را به انحراف و ضلالت بکشاند و چون در این زمان، حضرت ولی عصر سلام الله علیه همان صراط مستقیم خداوند است، طبیعی است که ابلیس و لشکریانش با تمام توان خویش، انسان‌ها را از راه مستقیم باز می‌دارند. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم.


_____

منابع: 

سوره اعراف 16-17  /  خطابه غدیر : 72، محمد باقر انصاری